Het belang van een ballastwaterbehandelingsinstallatie

De diepgang, stabiliteit én sterkte van uw schip verbetert u door gebruik te maken van ballastwater. Om ervoor te zorgen dat de ballast van uw schip niet schadelijk is voor de ecosystemen, heeft u groot belang bij een wat men in de scheepvaartsector een ballastwaterbehandelingsinstallatie noemt. U leest er hier meer over.

Schadelijk ballastwater

Ieder zeeschip moet tegenwoordig rekening houden met de ecosystemen. Vooral wanneer het gaat om ballastwater. De grote hoeveelheid ballastwater die jaarlijks over de wereld wordt getransporteerd, komt namelijk van diverse plekken vandaan. Uit verschillende havens, rivieren en zeeën.

Wanneer uw schip vervolgens ergens aankomt om een nieuwe lading in te nemen, is het niet toegestaan om datzelfde ballastwater daar - elders op de wereld - te lossen. Zo kunt u namelijk organismen verspreiden in andere wateren. Organismen die in andere ecosystemen schade kunnen aanrichten. En dat wilt u uiteraard voorkomen. 

Ballastwaterbehandelingsinstallatie

Dat wilt u niet enkel voorkomen, maar dat moet u volgens het ballastwatermanagementplan zelfs voorkomen. Dat kunt u doen door het wisselen van ballastwater op open diepzee (BWE, oftewel Ballast Water Exchange). Maar het kan ook veel eenvoudiger dan dat. U kunt namelijk ook kiezen voor een ballastwaterbehandelingsinstallatie. Daarmee worden de organismen en het sediment vernietigd, zodat de ballast van uw schip niet meer schadelijk is voor de ecoysstemen.

ballast schip

Reikon: veilige ballast schip

Reikon is in Nederland dé exclusieve leverancier van OceanGuard. Oftewel de ballastwaterbehandelingsinstallatie van de Chinese fabrikant Headway Technologies. In dit systeem wordt gebruikgemaakt van geavanceerde oxidatie door middel van elektrotalyse. Dit wordt ook wel AEOP (Advanced Electrocatalysis Oxidation Process) genoemd. 

Maar wat houdt dat nu precies in? In dit proces worden krachtige deeltjes, ook wel hydroxlradicalen, gecreëerd. Deze deeltjes vernietigen bacteriën, virussen en overige micro-organismen. De deeltjes bestaan maar enkele nanoseconden en laten slechts CO2, H20 en anorganische mineralen achter als eindproduct.

Het resultaat? Het ingenomen water kan - na het doorlopen van dit proces - veilig overboord gegooid worden. En zo vormt de ballast van uw schip geen enkel gevaar meer voor ecosystemen. De bijzondere kenmerken van dit systeem: 

  • CCS & DNV Type approved / IMO Final approval
  • Laag stroomverbruik (totaal stroomverbruik voor 300m3 systeem slechts 7kW)
  • Opereert met een enkele behandeling (alleen bij inname ballastwater)
  • Kleine footprint
  • Geschikt voor zout en zoet water
  • low-maintenance
  • Ex-proof mogelijk
  • AMS gecertificeerd
  • USCG wordt verwacht november 2017

Meer over ballast schip?

Wilt u er zeker van zijn dat de ballast van uw schip geen bedreiging zal vormen voor mens en natuur? Zorg er dan voor dat u uw schip voorziet van een betrouwbare ballastwaterbehandelingsinstallatie. Wij voorzien u op dit gebied graag van een vrijblijvend advies!

Neem contact met ons op